Vanens makt/The Power of Habits av Charles Duhigg (2012)

Denne nyttige boken består av tre deler: Hvordan vaner oppstår i individuelle liv, hvordan bedrifter kan lykkes bedre ved å endre operasjonelle vaner og kundenes vaner, og hvordan samfunnsvaner kan endres.


Hver enkelt av oss gjør ting på autopilot hver eneste dag, både hjemme, i bilen og på jobben – for å nevne noe. Vi kan ikke unngå å gjøre ting på autopilot, og det skal vi heller ikke. Autopiloten vår eksisterer for å gi hjernen avlastning, men vanene vi har er ikke skjebnebesbestemt til å følge oss resten av livet. Det kreves heftig innsats, som boken viser, men det er mulig å endre hvordan du oppfører deg når du går på autopilot, for mennesket er skapt til å kunne skape nye vaner. Bare ikke prøv å endre flere vaner samtidig. Ta en om gangen, råder forfatteren.

Her er en forenklet versjon av hvordan en vane kan endres, ifølge Charles Duhigg:

  1. Identifiser rutinene som involverer vanen: Når, hvordan, hvorfor, hvor ofte …
  2. Hva slags belønning opplever du at (u)vanen gir deg?
  3. Hva får deg til å gjennomføre (u)uvanen? Skjer det når du er på et spesielt sted, til en spesiell tid på døgnet, er det en følelse som kommer over deg, er det andre mennesker som trigger (u)uvanen, eller er det en annen handling? Svaret skal lede deg til å identifisere et signal, en trigger, du kan forholde deg til. Finner du ut at signalet som trigger en uvane er kjedsommelighet, for eksempel, blir ditt neste mål å finne en annen måte å bøte på dette.
  4. Lag en ny plan for hva du skal gjøre neste gang du blir konfrontert med signalet. Eksempel: Får du lyst på en kopp kaffe etter middag, men vil slutte med dette fordi det påvirker nattesøvnen? Da er belønningen du søker sannsynligvis en oppkvikker, eller noe som forlenger eller setter et punktum etter middagen. Kanskje ønsker du å drøye tiden til du må rydde etter middagen, sette på oppvaskmaskinen, ta ut av tørketrommelen etc? Signalet blir da at middagen er over og du kjenner et sug etter noe du tenker er kaffe. Da er kanskje løsningen å gå en halvtimes tur før du begynner med andre oppgaver istedenfor å ta den kaffen, eller ringe en god venn for å slå av en prat. Eller kanskje du skal begynne å spise en frukt til dessert?  

Et personeksempel i boka viser hvordan en sedat kvinne sluttet å røyke, ikke fordi hun ville slutte å røyke, men fordi hun satte seg som mål å gå gjennom den egyptiske ørkenen ett år senere. Hun sluttet å røyke for å nå målet, og erstattet røyking med jogging, og gradvis fikk hun en sunnere livsstil og bedre livskvalitet på mange måter. Forskere som fulgte med på endringene i henne kunne se på hjerneskanninger at det dannet seg nye nevrologiske mønstre. Det syntes i hjernen hennes at gamle vaner ble erstattet av nye! Forskerne mente hun lyktes fordi hun i begynnelsen kun fokuserte på å endre én vane – nemlig å slutte å røyke. Hjerneskanninger viste at hun fortsatt hadde en tendens i seg til å overspise – det kunne de se når de viste henne bilder av mat – men de så også at evnen til å stå imot fristelser var blitt styrket, som en muskel. Kvinnen hadde altså lykkes med å etablere vanen med å stå imot fristelser.

Et bedriftseksempel som ble brukt i boken dreide seg om hva Target-kjeden i USA gjorde for å tiltrekke seg flere gravide kvinner som faste kunder. Ved hjelp av algoritmer klarte de først å finne ut hvilke kunder som var gravide. Det gjorde de blant annet ved å se hvilke kunder som plutselig endret handlemønster: som kjøpte visse vitamintilskudd, gikk over fra parfymerte egenpleieprodukter til uparfymerte og kjøpte gravideprodukter og spedbarnsprodukter. Problemet var bare at kunder ikke liker å få «gratulerer med graviditeten-kuponger» i posten, uansett hvor gravide de er, fordi de da vil føle seg overvåket. Target løste dette ved å sende de gravide kuponger for andre ting i tillegg, sånn at de kunne tro at naboen fikk akkurat det samme.

På denne måten oppnådde Target å få flere faste kunder blant gravide, som fortsatte å bruke Target som hovedbutikk da de fikk barn, og i mange år framover, fordi de opplevde å få gode tilbud relevante for deres behov. Kundetilfredsheten ble høy fordi kundene fant alt de trengte på ett sted i en hektisk tidsperiode i livet da det var en stor fordel å kunne handle alt av mat, klær, vitaminer, egenpleie, leker, ting, husholdningsartikler og verktøy i en og samme butikk.

Søker du opp forfatteren Charles Duhigg på YouTube, finner du blant annet denne inspirerende videoen.

En kommentar til “Vanens makt/The Power of Habits av Charles Duhigg (2012)

  1. Tilbaketråkk: Store tenkere av Will Durant | Maren Engelschiøn

Det er stengt for kommentarer.